De Fobiedokter

Biedt hulp bij uw angst, fobie en onzekerheden

Angsttherapie | De oplossingen voor angst

Posted by Edwin Selij On juni - 30 - 2010

Een belangrijk onderdeel van een behandeling zou moeten zijn: Het werken met het emotionele brein. Daar zitten namelijk de ‘angstlittekens’. Om die op te lossen kan je verschillende dingen doen.

De reguliere therapie werkt niet of nauwelijks in op dat gedeelte van het brein. En dan kan het gebeuren dat je verstandelijk alles verwerkt hebt, maar emotioneel niet. Je denkt dat je angstvrij bent, maar het ‘litteken’ zit er nog. Wat is wel doeltreffend?

Dit zijn ze:

1. EMDR

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is een manier om trauma’s zeer snel te verwerken. Door middel van een beeld op te halen en daarbij de vinger te volgen van de therapeut wordt het trauma verwerkt. Door de oogbewegingen na te bootsen van de REM-slaap (droomtoestand) wordt het trauma zeer snel emotioneel doorleefd.

In eerste instantie komt er vaak een emotionele ontlading door middel van huilen. Dan voelt de persoon vaak de woede, dan de eenzaamheid en daarna vaak een diep begrip voor de eventuele dader en voor zichzelf. Deze stadia zijn dezelfde als in een rouwverwerking, alleen gaat het veel sneller. Soms al binnen een uur.

In mijn praktijk pas ik het ook toe en boek daar geweldige resultaten mee. Het kan met oogbewegingen, maar ook met geluiden of door middel van tappen op het lichaam.

2. Hartcoherentie

Wanneer het hart coherent is, heeft dat een direct effect op het emotionele brein. Het hart heeft namelijk haar eigen neurale netwerk wat in een directe verbinding staat met het emotionele brein. De ‘kleine hersenen’ van het hart signaleren ook als eerste gevaar. Waar voorheen werd gedacht dat het emotionele brein het gevaar als eerste waarnam, is bewezen dat het hart als eerste gevaar signaleert en de hersenen alarmeert.

Het brein zorgt voor een reactie die je wellicht wel kent. Hoe kan je dat effectief stoppen? Door de hartademhaling toe te passen. Die staat uitvoerig beschreven in mijn boek ‘Hoe leef je het langst zonder angst’. In het kort gaat hij als volgt:

- Haal een paar keer diep adem

- Richt je aandacht op je hartstreek

- Stel je voor dat je door je hart in- en uitademt

- Denk dan aan een mooi moment terwijl je ademhaalt

Op dat moment wordt je hart coherent en beïnvloedt dat jouw emotionele brein en zal je merken dat je rustig wordt. Wanneer je dit vaak doet, dan wordt de kwaliteit van je leven drastisch verhoogd in alle facetten van je leven.

3. Fysiologie

Jouw houding is bepalend voor hoe jij in het leven staat. Ook de stand van je ogen is daar bepalend in. Staan ze recht in het midden, dan ben je goed geaard. Staan ze uit het midden, dan ben je in onbalans.

Het is belangrijk om dat te trainen en de oefeningen daarvoor vind je in mijn gratis boekjes en in mijn boek. Gebruik je lichaam om je goed te voelen. Het is mogelijk om signalen af te geven voor goede gevoelens door je lichaam te gebruiken. Sporten is daarom ook zeer belangrijk en goed om te doen. Iets doen met je lichaam is dan ook zeer belangrijk om je echt vrij te gaan voelen.

Wat is er nog meer

Dit zijn de kernwaarden van mijn behandelwijze. Daarnaast is mijn behandelwijze uniek in de zin dat ik iedereen beschouw als uniek. Het is geen trucje, het is op maat afgestemd. Zelfs in de groepscoaching verbazen mensen zich erover hoe dat toch mogelijk is. En het kan!

De E-Zine

Wil je op de hoogte gehouden worden en tips ontvangen om met jouw angst te breken? Schrijf je dan in voor de E-Zine. Dit is geheel veilig omdat je je ten alle tijden uit kan schrijven en jouw gegevens nooit gedeeld worden met derden. Ook ik houd niet van spam!

Voornaam:
Achternaam:
Email:
eKudos Plaats op eKudos (0) MSN Reporter Plaats op MSN reporter Nu Jij Plaats op NuJij

5 Responses to “Angsttherapie | De oplossingen voor angst”

  1. els geveke zegt:

    email angstherapie

  2. Edwin Selij zegt:

    Dat zou ook kunnen werken inderdaad.

  3. paul binard zegt:

    beste Erwin, ik heb je site gelezen over angst, ben zelf 53 en heb al 30jaar agorafobie, mijn leven is zeer beperkt geworden, niet zo erg dat ik het huis niet meer uitga, maar de laatste 10jaar ben ik niet verder geweest dan een omtrek van 30km, vakantie breng ik al lezend door, ik heb ook al vele euros gespendeerd aan psychiaters en psychologen en medicatie, kalmeerpillen en anti-depressiva, mijn huwelijk is onlangs op de klippen gegaan, af en toe als het te erg wordt dan zoek ik mijn heil in de alcohol, ik weet dat dat nefast is,wat jij beweerd lijkt me heel wonderlijk, ik ben al bij een hypnosetherapeut geweest en hij beweert dat het bij mij niet helpt, de theorie over wat ik ervan moet denken en de oorzaak snap ik wel maar mijn lichaam is al 30jaar geconditioneerd, dus de reacties van mijn lichaam blijven hetzelfde, eigenlijk heb ik weinig hoop, en ik woon in Belgie, Wormerveer is voor mij aan het andere eind vd wereld, maar toch zie ik uit naar je E-magazine, groetjes, Paul

  4. Diana zegt:

    Misschien is het iets voor Paul Binard

  5. Edwin Selij zegt:

    Brain State Conditioning is een andere manier van werken dan wat ik doe. Het zal weinig doen aan de klachten die Paul beschrijft mede omdat hij dan ook daarheen zou moeten. Wat (nu nog) niet gaat lukken.

    Wat ik doe werkt vaak sneller en effectiever. Daarnaast is het ook mogelijk om een telefonisch consult aan te vragen. Daarmee heb ik al veel mensen zover gekregen om een stap te maken uit hun directe omgeving. Kijk eens op http://fobiedokter.nl voor de mogelijkheden daarvoor en bedankt voor je aanmelding voor de E-Zine

Leave a Reply

    IMG_1929_MG_8281.jpgDSC_1443.jpgDSCF3871.jpg