De Fobiedokter

Biedt hulp bij uw angst, fobie en onzekerheden

Hartcoherentie en de herkadering van Angst

Posted by Edwin Selij On juli - 13 - 2010

Onderzoek

Angst is een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van hartproblematiek en sterfte door hartaandoeningen, onafhankelijk van andere factoren zoals bloeddruk en roken. Dat blijkt uit onderzoek van Annelieke Roest en collega’s van de Universiteit van Tilburg. Met deze studie is voor het eerst vast komen te staan dat angst een belangrijke factor is in het krijgen van een hartziekte.

Annelieke Roest en collega’s hebben gekeken naar 20 recente wetenschappelijke studies naar de relatie tussen angst en het ontwikkelen van een hartziekte, uitgevoerd in de Verenigde Staten, Noorwegen, Nederland, Rusland, Zweden, Japan en Engeland. De studies volgden bijna 250.000 gezonden personen gedurende gemiddeld 11 jaar.

Hartaandoeningen

Uit al deze studies samen bleek dat van de mensen die angstig waren bij de start van de studie, ruim een kwart hoger risico bleek te hebben op het ontwikkelen van een hartaandoening in vergelijking met niet angstige mensen. Ook werd bij angstige mensen een verhoogd risico van bijna 50% gevonden op overlijden aan een cardiale oorzaak.

De onderzoekers concluderen dat angst bijdraagt aan het ontwikkelen van hartproblematiek, zelfs al jaren voordat er sprake is van een hartaandoening.

Hartcoherentie en taal

Wanneer echter je hart coherent is dan is de kans aanzienlijk minder groot. Dat kan je trainen door de hartademhaling toe te passen die uitvoerig is beschreven in mijn boek.

Daarnaast is het zeer belangrijk om jouw angsten anders te gaan bekijken. Wanneer mensen problemen hebben dan hebben ze daar ook bepaalde associaties bij. Denk nu eens aan een probleem wat je ervaart?

Wat voel je dan?

Maak van datzelfde probleem nu een uitdaging. Wat is het doel. Wat wil je bereiken. Zeg nu eens tegen jezelf dat je voor een belangrijke uitdaging staat in je leven. Een geweldig doel.

Hoe voelt dat?

Wanneer we de woorden een andere betekenis geven dan is het gevoel ook anders.

Ik ben altijd bang – herkadering – Ik word goed beschermd

Angst is namelijk een belangrijk beschermingsmechanisme. Wanneer je voor jezelf steeds de herkadering maakt naar iets positiefs verandert er ook daadwerkelijk iets. Nog één:

Ik voel mij niet goed – herkadering – Ik ben op weg mij goed te voelen

Kleine aanpassingen in het denken geven grote resultaten. Luister naar welke woorden jij gebruikt en kijk of je daarin aanpassingen kan doen. Enkele voorbeelden die ik vaak heb gebruikt:

Bang – Bescherming

Depressie – Op weg naar een totale ommekeer

Chemotherapie – Levenswater

Hypnose – Ontspanning

Stress – Alert

File – Rustmoment

Verzin er zelf ook eens een aantal en zet die hieronder met een reactie. Dat zou ik leuk vinden.

Wat goed werkt

Ben je geïnteresseerd om de groepscoaching te volgen? Te weten wat jou drijft en dat te veranderen? Twee dagen
intensieve training
is vaak genoeg om weer vrijheid te ervaren. Gun jezelf het cadeau van vrijheid. Het is een zeer goede investering.

De E-Zine

Wil je op de hoogte gehouden worden en tips ontvangen om met jouw angst te breken? Schrijf je dan in voor de E-Zine. Dit is geheel veilig omdat je je ten alle tijden uit kan schrijven en jouw gegevens nooit gedeeld worden met derden. Ook ik houd niet van spam!

Voornaam:
Achternaam:
Email:
eKudos Plaats op eKudos (0) MSN Reporter Plaats op MSN reporter Nu Jij Plaats op NuJij

Leave a Reply

    IMG_1929_MG_8281.jpgDSC_1443.jpgDSCF3871.jpg